Kiedy wymienić? czyli eksploatacja samochodu

Kiedy wymienić? czyli eksploatacja samochodu

Kiedy i jakie płyny oraz części musimy wymienić w samochodzie aby zadbać o jego dobrą kondycję oraz czerpać przyjemność z jazdy jeszcze przez bardzo długie lata.

Każdego dnia do naszej firmy dzwonią klienci z pytaniami dotyczącymi prawidłowej eksploatacji pojazdów, którym skończyła się już opieka serwisowa.

Pomimo iż pytania te w przypadku każdego z nich zazwyczaj dotyczą tylko jednego z zakresów, postanowiliśmy odpowiedzieć na kilka najczęstszych z nich w formie mini poradnika.

Aby w pełni zadbać o kondycję samochodu należy na pewno dokonywać regularnych przeglądów rejestracyjnych raz w roku oraz pamiętać o niezbędnych wymianach płynów oraz części zgodnie ze wskazówkami producenta konkretnej marki samochodu.

Jeżeli jednak nie dysponujemy taką instrukcją lub też nasz samochód ma już kilka lat warto przypomnieć sobie ogólne zasady eksploatacji pojazdów w których wyróżniamy między innymi:

Wymiana płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy należy wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata lub 60 tysięcy przejechanych kilometrów.

Wymiana tarcz hamulcowych

Stopień zużycia tarcz hamulcowych może być inny dla każdego kierowcy ze względu na ich jakość oraz styl jazdy. Kierowcy, którzy jeżdżą bardziej dynamicznie i częściej zmuszają samochód do gwałtownego hamowania, powinni wymienić tarcze średnio co 30 tysięcy kilometrów podczas gdy ci spokojniejsi spokojnie potrafią przejechać aż do 60 tysięcy kilometrów zużywając tarcze w takim samym stopniu. Należy jednak pamiętać o tym, że stan tarcz hamulcowych należy co jakiś czas kontrolować poprzez określenie stopnia ich zużycia w warsztacie samochodowym lub w trakcie przeglądów rejestracyjnych.

Wymiana klocków hamulcowych

Podobnie jak w przypadku tarcz średni okres koniecznej wymiany wahać się może pomiędzy 30, a 60 tysiącami przejechanych kilometrów. Klocki najlepiej jest wymieniać razem z tarczami dzięki czemu nigdy nie zapomnimy o ich zużyciu, a zyskamy zdecydowanie zwiększony poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.

Wymiana płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy należy wymienić maksymalnie co dwa lata lub też 60 tysięcy przejechanych kilometrów ponieważ po takim czasie traci on na jakości.

Wymiana płynu wspomagania kierowniczego

Płyn do wspomagania układu kierowniczego należy wymienić maksymalnie co 60 tysięcy kilometrów.

Wymiana oleju silnikowego

Okres po jakim należy wymienić olej silnikowy mieści się w przedziale od 20 do 30 tysięcy kilometrów lub co dwa 2 lata.

Wymiana filtra oleju

Filtr oleju również najlepiej jest wymienić razem z olejem silnikowym w celu zachowania maksymalnej wydajności pomiędzy 20 i 30 tysięcy kilometrów lub też 2 lata użytkowania pojazdu.

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Zależnie od zaleceń producentów wymiana oleju w skrzyni powinna nastąpić po każdych 30 - 60 tysiącach kilometrów.

Wymiana filtru oleju w skrzyni biegów

Wymiana filtra oleju skrzyni biegów także powinna mieć miejsce równolegle z wymianą w niej oleju.

Wymiana paska rozrządu

Pasek rozrządu jest elementem, który trzeba wymienić koniecznie tuż po zakupie pojazdu, zwłaszcza w przypadku aut sprowadzanych z za granicy lub też co 60 - 90 tysięcy pokonanych kilometrów.

Wymiana pompy wody

Pompę wody również wymieniamy co 60 - 90 tysięcy czyli równolegle z wymianą rozrządu, który bardzo często jest z nią powiązany.

Wymiana płynu do spryskiwaczy

Naturalnie wymiany płynu do spryskiwaczy dokonujemy w razie potrzeby. Należy pamiętać o wymianach sezonowych czyli w lecie używamy letnich płynów do spryskiwaczy, które nie pozostawiają smug, a w zimie tych z dodatkiem czynnika zapobiegającego ich zamarzaniu. Najważniejszą wskazówką w tym przypadku jest to aby nigdy nie dopuścić do niemal całkowitego opróżnienia zbiornika z płynem bowiem może skończyć się to zapchaniem pompki poprzez drobne pyły i kurze zebrane w nim do tej pory.

Wymiana filtru kabinowego

Filtr kabinowy należy wymienić przynajmniej raz do roku i choć wielu kierowców zaniedbuje ten obowiązek, dzięki regularnej wymianie można zapobiec dostawaniu się wilgoci, grzybów, nieprzyjemnych zapachów oraz innych zanieczyszczeń zewnętrznych do środka samochodu.

Odgrzybianie klimatyzacji

Odgrzybianie układu dolotowego powietrza zalecane jest tuż po wymianie filtra kabinowego. Pozwala to zapobiec wdychaniu roztoczy, pleśni i innych szkodliwych substancji zarówno kierowcy jak i pasażerom.

Uszczelnianie chłodnicy

W starszych samochodach płyn chłodniczy potrafi ubywać w nienaturalnej ilości co związane jest z drobnymi ubytkami w całej instalacji dla tego zalecane jest dodawanie do płynu uszczelniacza, który zapobiega pęknięciom i w przyszłości uszkodzeniom mechanicznym podczas każdej wymiany płynu chłodniczego.

Nabijanie klimatyzacji

Uzupełnienie czynnika chłodzącego w klimatyzacji powinno następować raz do roku przed sezonem letnim aby zapewnić maksymalną wydajność w upalne dni i zachować dobrą jakość podczas zimy.

Uszczelnianie klimatyzacji

Uszczelnienia należy dokonać w przypadku kiedy podczas wymiany czynnika zauważony zostanie bardzo duży ubytek. Jest to bardzo wyraźny znak, że gdzieś w instalacji pojawił się drobny wyciek, który z czasem może się rozprzestrzenić powodując tym samym poważne uszkodzenia mechaniczne, które wiążą się z poważniejszymi wydatkami w przyszłości.

Wymiana żarówek

Żarówki wymieniamy na miarę potrzeb. Ważne jest aby wymiana dokonywana była parami. Pozwoli to na rozprowadzanie równomiernego poziomu światła oraz zapobiegnie poczucia wiecznie przepalonych żarówek, które bardzo często towarzyszy kierowcom zmieniającym je pojedynczo.

Naturalnie wszystkie płyny eksploatacyjne należy kontrolować i uzupełniać na bieżąco oraz nie dopuszczać do sytuacji kiedy to jest ich zbyt mało lub też zbyt dużo gdyż może wiązać się to z poważnymi konsekwencjami. W przypadku filtrów i części, objawy koniecznej wymiany w skrajnych przypadkach mogą występować znacznie częściej dla tego warto jest zatroszczyć się o dokładne sezonowe przeglądy, które oferuje warsztat samochodowy GM-Auto.

Powrót

Wszelkie prawa zastrzeżone dla GM-Auto Wrocław 2016